21 Ocak 2013 Pazartesi

BALIK GÜNÜMÜZ

Bu hafta sonu balık günüydü. Ne gün değil ki dediğinizi duyar gibiyim. :))  Ama tam balık mevsimi, her tür balık tezgahlarında mevcut. Geçen gün balıkçıda iskorpiti görünce hemen aldım, aslında küçüklerdi ama çorbası nefis oldu. Şurada balık av yasağına iki ay falan kaldı herhalde, o zaman çok arayacağız bu balıkları. Levrek, çipura ve somona kalacağız.

İskorpit ayıklaması, temizlemesi çok problemli bir balıktır eğer almaya niyet ederseniz mutlaka balıkçınıza temizletin. Bir özelliği daha var avlandıktan sonra çok uzun süre yaşıyor, hatta benim balıkçım, " abi karada da yaşıyor bunlar " diyor. :)) Tencerede kaynamakta olan suya ; iki adet defne yaprağı, tane karabiber, saplarıyla beraber yarım demet maydanoz, dörde bölünmüş bir adet kuru soğan, iki diş sarımsakla beraber balıkları da koyuyoruz. On dakika sonra süzgeçle balıkları sudan çıkarıyoruz ve soğumaya bırakıyoruz.

Soğuduktan sonra yakın gözlüklerimizi takarak :)) çok dikkatli bir şekilde etlerini ayıklıyoruz, kafalarını ve kılçıklarını tekrar aynı tencereye atarak yaklaşık kırkbeş dakika kaynatıyoruz. Bu süre sonunda süzüyoruz ve balık suyunu ayırıyoruz. Tencereye elde ettiğimiz balık suyunu aktarıyoruz, içine bir çay bardağı kadar pirinci ekliyoruz ve pirincin pişmesini bekliyoruz. İçine balık etlerini atıyoruz, bir taşım kaynattıktan sonra tuzunu ve karabiberini ayarlıyoruz.
Derin bir kasede iki yumurta sarısını kırıyoruz ve iyice karıştırıyoruz, içine yarım çay bardağı kadar un ve yarım limon suyunu ilave ediyoruz,. karıştıra karıştıra çorba suyundan ekleyerek, terbiyeyi tencereye katıyoruz ve bir taşım kaynatıp ocağı kapatıyoruz.
Servis kasesine alınca üzerine; kızdırılmış tereyağı ve kırmızı biber gezdiriyoruz.

Yukarıda gördüğünüz lakerdayı iki ay kadar önce yapmış ve buradan tarifini paylaşmıştım. Eğer seneye yapmak niyetiniz varsa bu tarifi deneyin derim. Mükemmel oldu yanında kırmızı soğanla. :))

Şimdi yukarıdaki ve aşağıdaki resimleri görünce tepkileri duyar gibiyim. Kalamar çok pahalı bir ürün, aslında burada fiyat belirtmek çok doğru değil ama kilosu altı lira ya. İnanılır gibi değil. Ayrıca eğer dışarıda köfte yiyorsanız, lokantalarda sebze özellikle ıspanak yiyorsanız kalamardan da uzak durmanıza gerek yok. :)) Düşünün en masum görünen dner bile sabah takılıyor yaz kış sabahtan akşama kadar ateşin karşısında kalıyor, biz de yiyoruz. Lahmacundan hiç bahsetmeyelim bile. :))

Ben gene de bir tarif vereyim belki seven biri çıkar. Kalamarları yıkadıktan sonra derin bir kaseye az limon suyu, bir tatlı kaşığı sirke, yarım şişe maden suyu, tuz, az toz şeker koyarak kuvvetlice ovalayarak marine ediyoruz, iyice köpürmesi gerek.

Ondan sonra hafifçe yıkıyoruz ve avucumuzda sıkıyoruz İçlerine birer parça kaşar peyniri koyarak üzerlerine de fırçayla biraz zeytinyağı sürüyoruz ve fırında peynirler kızarana kadar tutuyoruz.

Bu da balık günümüzün ast solisti istavrit ızgara. Daha önce size bahsettiğim tavaya fırçayla zeytinyağı sürüyoruz ve balıklara çok az un sürerek tavaya diziyoruz.

Bir tarafı kızarınca aşağıda gördüğünüz gibi tavamızın kapağını kapatıp ters çeviriyoruz ve diğer tarafını da kızartıyoruz. Az yağda ızgara gibi oluyor. Bugün biraz uzun oldu galiba. Şimdi gidiyorum tv lerin başına, Sneijder geldi cim boma zevkle onu izleyeceğim. :))))

1. Bir düşündümde ben hiç iskorpit yememişim. Tamam bu balığı biliyorum ama yemedim :) Baya zahmetli görünüyor.
    Lakerda ve özellikle Kalamar'ı çok severim ve fiyatı inanılmaz uygunmuş. Mutlaka alıcam ve denicem bu tarifinizi.
    İstavrit severek yerim, ellerinize sağlık. Bu farklı tarifleri paylaştığınız içinde çok teşekkür ederim.

1. Evet ayıklaması ve temizlemesi bayağı zahmetli ama balıkçılar hallediyor. Çorbası çok güzel olur başka bir şeyi de olur mu bilmem. Seviyorsanız deneyin. Ben teşekkür ederim bu güzel yorumunuz için.

2. Kalamar en sevdiğimiz deniz ürünü. Oğlum da ben de bayılırız kalamara. Ben halka şeklinde doğrayıp soslu yağda kızartıyorum. Fırında kaşarlı kızartması nefis görünüyor. Bloğunuzda o kadar güzel balık tarifleri var ki. Zevkle okuyorum yazılarınızı..

Ellerinize sağlık..

(Mandalinalı cheesecake tarifimde konserve olması dikkatinizi çekmiş sanırım, yazdan bir tarif ve fotoğraftı. O yüzden mandalina konservesi :)

1. Oğlunuzda seviyoesa ne mutlu size. Kalamarı fırında ızgara kısmında çevirerek pişiriyoruz bunu belirtmedim galiba. Teşekkür ederim.
      Evet açıkcası yadırgamıştım tam mevsiminde konserve kullanılmasını, şimdi anlaşılmıştır. :))

3. İskorpit ne çirkin bir balıkmış ama çorbası nefistir eminim.Kalamara da istavritede bayılırım,eline sağlık İlhan bey.

1. Evet ya çok çirkin balık. Ama çorbada çok güzel. :)) teşekkür ederim yorumunuza.

4. Bu gün festigan'da balık bereketi var :))
    İstediğimiz da buydu zaten. Balık çorbasını, kalamarı dışarda severim ama evde denemişliğim yoktur. Alışkanlıkları kırmak zor oluyor.
    İstavrit'in yağda çıtır çıtır kızarmışı çok lezzetlidir ama sizin tarifi de denemek lazım.
    Ellerinize sağlık, afiyet olsun.
    Sneijder, cimbom'a hayırlı uğurlu olsun :)

1. Aslında bunlar kolay şeyler ama dediğiniz gibi insan alışkanlıklarından vazgeçemiyor. İstavrit böyle de güzel oluyor, hem de hafif. Evet Sneijder süper oldu ama adam aynı uçakla geri dönecek zannettim. Bu ne ya. Havaalanında polisler ve görevliler işi gücü bırakıp adamın etrafında fotograf çekiyorlardı, hatta birisi uçtu ve adama sarılıp öptü. Dışarıda yolunda giden jeepin üzerine atladılar. Pes ya. Ama en bombası Terim'in sular seller gibi İtalyanca konuşmasıydı. Pardon bu yemek bloğuydu değil mi? :))))) Teşekkür ederim yorumunuza.

5. İlhan abi sadece ilk resmi görebiliyorum belki benden kaynaklanıyordur bilemiyorum ..
    Konu başlığını görünce aynen senin yazı başında belirttiğin gibi düşündüm hangi günün balık günü değilki :) Sen tam bir balık ustasısın abi ellerine kollarına sağlık sağlık ...

1. Ayşegül senden kaynaklanıyor herhalde. Başka pc den girdim normal açılıyor. Çokteşekkür ederim güzel sözlerine ve yorumuna.

2. Bloggerde yine bir sorun var sanırım bende farklı pc den baktım ondada gözükmüyordu ..Hala daha göremiyorum..Zamanla düzelir sanırım..İlginç olan ilk resim gözüküyor ama diğerleri gözükmüyor..

3. İlginç gerçekten. Herkes görebiliyor sanırım.

6. İLHAN BEY YİNE HAMARAT GÜNÜNÜZDESİNİZ
    SAYENİZDE İSKORPİTLE DE TANIŞMIŞ OLDUM
    BİR SORUM OLACAK BU BALIK ÇORBASI ŞÖYLE BENİMDE BİLDİĞİM BİR BALIK İLE OLMAZMI ACABA?
    HER NEYSE ÇORBA TAHMİNİM MUHTEŞEM OLMUŞTUR
    ELLERİNİZE SAĞLIK

1. İskorpit candır ya. :))) Çirkindir falan da oğlumuza alacak halimiz yok ya. :))) Balık çorbası beyaz etli her balıktan olur. En b ombası kırlangıçtan olur. Levrekden olur örneğin. Teşekkür ederim ziyaretine ve yorumuna.

2. TAMAM BUNLARI KAYDETTİM
      ŞU İSKORPİT CANIYLADA BİR BALIKÇIDA TANIŞAYIM EN İYİSİ :)

3. Tanış, tanış. :)) Hatta al biraz, balıkçı temizlesin çorbasını yap bak ne kadar seveceksin.

7. Ahhh sevgili İlhan bey hangi balıkta aklım takılı kalacağını şaşırdı.. Yani İstanbul yada Bodruma taşınasım geldi. Burada bu kadar bol çeşit yok kİ:((

Ellerinize sağlık.Lezzet fışkırıyorrr.

1. Gerçekten balığı ve deniz ürünlerini çok seviyorum. Dediğiniz gibi buralarda da mevsiminde çok bol. Şanslıyız yani. :)) Teşekkür ederim.

8. Yukarıda bahsettiklerin şiir gibiydi İlhan. Kalamara da bayılırım ayrıca.
    Ellerine sağlık.
    Dediğin gibi yasak başlamadan yiyebildiğimiz kadar yemeliyiz.
    Sevgilerimle...

1. Çocukluğumdan en güzel balığın Anakara'ya geldiğini bilirim. Hala öyledir herhalde. Mevsimiyken de bıkıncaya kadar yiyelim de yasak başlayınca hemen özlemeyelim. Teşekkür ederim güzel yorumuna.

9. İlhan bey başlığı görünce inanın hemen ağzımdan ne gün değilki çıktı, Yazıyı okumaya başlayınca güldüm.. Balığı görünce ben kaya balığına benzettim hoş pek fazla balık kültürüm yoktur onuda bu sene gördüm de ondan. Ellerinize sağlık hepsi birbirinde güzel.

1. :)))) Doğru söylüyorsunuz aslında kaya balığı familyasından. Teşekkür ederim yorumunuza.

10. Baliklar senin geldigini gorunce tazgahlarindan kacismaya baslayacaklar artik yine geldi yine geldi..kacinnn diye:)) Bence tarifler cok guzel, goruntulerde oyle ben yemesini severim hem balik hem kalamar ama sadece et olursa yoksa oyle elimle balik tutayim, temizleyim, ovayim falan yapamam..balik kafasiz ve kilciksiz olacak;( yada en iyisi sizin kapiyi calayim balik kokusu alinca..nasilsa banada bir tabak verilir dimi:)) Afiyetler olsun..vede ellerine saglik, gercekten ugrasmalik ama bir okadarda leziz tarifler..

1. Balıkları bırak, balıkçım bile kaçıyor artık. Ayıklanırken rahat durmuyorum her şeye karışıyorum. :)))) Aslında çok kolay şeyler ama sen galiba elleyemiyorsunuz balığa. Artık balıkçılar ne şekilde istersen ayıklıyorlar, temizliyorlar, sana da bir tek güzelce yıkaması kalıyor. Teşekkür ederim yorumuna.

11. Daha önce hiç balık çorbası içmedim hepsi çok güzel görünüyor. Eline sağlık ,benim gözüm kalamarda kaldı:)) çok severim kalamar ve deniz ürünlerini.Sevgiler

1. Balık çorbasını içmediyseniz mutlaka içmenizi tavsiye ederim. Kalamar yakınınızda metro market varsa alın yapın hatta çok alın dondurun bence. :)) Birden abarttım galiba. Teşekkür ederim.

12. Ben evde balık sevmeyen guruptanım,kendim yaparken kokusundan iştahım kaçıyor maalesef. Ama ne güzel anlatmışsınız.

1. Çoğu insanın kokusundan dolayı evde balık pişirmediğini biliyorum ama ben hallettim o sorunu. Balıktan sonra adaçayı, ıhlamur gibi otları susuz yakıyorum ocakta. Sırf bu iş için özel bir kabım var. :)) Hiçbir koku kalmıyor. Teşekkür ederim.

13. bak şimdi canım balık çorbası balık kalamar istedi yaaaa :)))
    ellerine sağlık çok güzel olmuşlar

1. Yakında balıkçı yok mu? Hemen alıp yapıverin. :)) Teşekkür ederim.

2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

14. deniz ürünleri belik değil sanırım.tamam balık azda olsa yerim ama kalamar karides vs yermiyim hayır.ama balıkları çok beğendim.ellerinize sağlık.afiyet bal olsun.

1. Yemeyenlere saygı duymakla beraber hayret de etmiyor değilim. Deniz ürünü nasıl sevilmez? Teşekkür ederim yorumunuza.

15. Koku icin ihlamur ve adacayi otlari yakiyorum demissin ya cok sagol bunu icin bende mum yakip dururdum ama yinede gitmez malum..bundan sonra evdeki otlardan yakacagim:))

1. Hem adaçayı evdeki negatif enerjileri de yok eder. :)) Dene bak. Teşekkür ederim.

16. sizin sayfanız akvaryum gibi maşallah, çorbasını hiç yapmadım e bir gün yapaçağız demek ki o ufak sır için teşekkürler hep koku dert di

1. Benzetme süper. Hakikaten akvaryum gibi oldu sonunda. :)) Çorbayı deneyin bakın bana dua edeceksiniz. Sağolun yorumunuz için.

17. Ohhhh afiyet bal şeker olsun.Ben de ne zaman siz de balık tarifi görsem canım balık pişirmek istiyor.Ve epeydir de balık yapmadım mutfağımda en kısa zamanda yapmalıyım.Balık çorbası da tam balığını bulmuş ah bir de çirkin olup hain hain bakışları olmasa iskorpitin:))Afiyetle sağlıkla kalın..

1. Evet ya çok çirkin balıktır aslında çok da kılçıklı. Onun için en uygunu çorba yapmaktır. Teşekkür ederim yorumunuza.