19 Eylül 2012 Çarşamba

TAVALİ ( FASÜLYE KAVURMASI - KARADENİZ )

İlk önce ekşi sözlükte birisinin tavali hakkkında yazdığı bir şeyi paylaşacağım. " Taze fasülyenin haşlanıp, suyunun sıkılması ile yağ ve soğan ile kavrulmasıyla yapılan çok lezzetli ama o kadar da anlamsız bir yemektir." Bu yoruma çok güldüm ama düşününce tavali daha güzel anlatılamazdı dedim. Önceden paylaştığım yöresel yemeklere zaman zaman itirazlar geldi, hepsini de kabul ettim ama bu tavali tarifine  itiraz gelirse kabul etmiyorum. :))) Çünkü tarifi alalı çok seneler oldu ve aldığım kişi bu işin uzmanı olan bir Rize'liydi. Ben fotograflarda göreceğiniz gibi bir  yanlışlık yaptım, fasülyeleri doğradım. Halbuki bütün kalması gerekiyormuş.











Bu yemekte fasülyenin cinsi çok önemli. Bir tek ayşe kadın fasülyeden oluyor. Hani tezgahlarda eğri büğrü olanlardan.





Malzemeler:





1 kilo ayşe kadın fasülye
5 adet kuru soğan
10 diş sarımsak
4 adet acı sivribiber
Tuz
Acı pul biber
2 adet kesme şeker
Zeytinyağı












Yazmayı unuttum bir de bu yemeğe acı çok yakışıyor. Son dayanma limitinize kadar biber koyabilirsiniz.










Tarif:




Fasülyeleri ayıklıyoruz, yıkıyoruz. Tencerede kaynamakta olan suya biraz tuz ve fasülyeleri koyup haşlıyoruz. Çok da fazla haşlamayın, birazcık diri kalsın. Fasülyeleri süzgeçe alıyoruz ve suyunu iyice sıkarak bir kenara bırakıyoruz.
Tencereye bir çay bardağı kadar zeytinyağı koyuyoruz, küçük doğradığımız soğanları ilave ediyoruz ve karıştıra karıştıra soğanlar iyice pembeleşinceye kadar kavuruyoruz. Arada küçük kesilmiş sarımsakları da katıp kavurmaya devam ediyoruz. Küçük doğranmış acı biberleri de koyarak biraz daha kavuralım ve fasülyeleri tencereye alalım. Tuzunu, şekerini ve pul biberini de ayarlayıp yaklaşık onbeş dakika daha karıştırarak kavuralım. Tahmin edemeyeceğiniz bir lezzetle karşılaşacağınıza emin olun.
Bu yemek fasülye turşusundan da yapılıyor.

Şimdi büyük bir heyecanla Manchester Unıted - Galatasaray maçını izlemeye gidiyorum. Eğer galip gelirsek sokağınızda elinde bayrakla tepinen birini görürseniz o  ben olabilirim. :))))



30 yorum:

  1. ben bu lezzeti biliyorum, nefis olur, ellerinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten soğan, sarımsak girince işin içine mutlaka güzel oluyor. Sağolun yorumunuz için.

      Sil
  2. Teyzem çok yapardı bu yemeği. Ama aklımda kalan fasülye turşusuyla yaptığıydı. Belki de ben yanlış hatırlıyorum ama ben çok severdim. Ellerinize sağlık, nefis olmuş. Afiyet bal şeker olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru hatırlıyorsunuz, ben de sonuna yazmıştım zaten, turşuyla da oluyor ama çarşıdan aldığınız fasülye turşusu ne kadar güzel olur bilemem. Kötü çıkarsa bütün yemeği de berbat edebilir. Teşekkür ederim.

      Sil
  3. İlhan bey şuan 1-0 yeniğiz ama bende ümitliyim.
    Fasulyeyi hep klasik usul pişiren benim için denenmesi gereken bir tarif.Soğanıda oldukça bol,sanırım güzel olur elinize sağlık..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1-o da bitti zaten. Sağlık olsun diyelim. :)) Evet sarımsak, soğan ve acı bol olacak. Teşekkür ederim yorumunuza.

      Sil
  4. İlahi :) Umarım kazanır GS.
    Fasulye turşusuyla yapılanı bilirim, çok lezzetlidir. Ama bundan yememiştim daha önce. Çok güzel görünüyor. Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kazanamadık ya. Sinirden kahroldum, o kadar güzel oyna yenil. :)) Bu turşulusundan daha güzel oluyor, tavsiye ederim. Sağolun yorumunuz ve ziyaretiniz için.

      Sil
  5. Biz de Giresun'luyuz rahmetli babamdan iki tür Karadeniz fasulye yemeği öğrenmiştik, anneme de hatta babam öğretmişti, bunu hayal meyal hatırlıyorum dediğiniz gibi acılı yapardı annem pek sevdiğim bir yemek değildi.

    Ama yine yeşil fasulyeyle yapılan bir yemek öğretmişti ki, onu çok severim. Yeğenlerime de yaptım sevdiler. Bilmem yaptınız mı? Bu kadar yemeğe meraklı olunca büyük ihtimal biliyorsunuzdur gerçi....Yeşil taze fasulyeyi iyice yumuşayıncaya kadar haşlıyoruz, sonra bir çorba kasesinde yumurtalı una bulayıp tek tek hamsi dizer gibi:)))çok az yağlanmış tavaya diziyoruz her iki tarafını da kızartıyoruz..altı kızarınca düz bir kapak şart,altüst etmek için..gerisi bol tuz nedense o yemeği bol tuzlu seviyorum yalnız son yaptıktan sonra bana az da olsa yağlı olduğu için ağır geldi:(((lezzeti şahanedir ama kızartma ne de olsa:((

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Halbuki et yemeyen biri olarak bunu seveceğinizi düşünmüştüm. Acaba acı olduğu için mi? Fasülye kızartması diye duymuştum ama tarifini bilmiyordum. Şimdi not aldım, yakında yapar, neticeyi size yazarım. Tarzından dolayı çok seveceğim kesin. Teşekkür ederim yorumunuza. Bu arada kitapla ilgili yeni bir blog açtım, beklerim. ilhanucer.blogspot.com

      Sil
    2. Tarif farkı da olabilir, annem babamdan öğrenmiş demiştim ya, rahmetlinin tarifi sizinki kadar zengin değildi gibi geldi (sizin tarife bakıp kıyaslayınca) fasulye kızartması için rica ederim, daha az yağ çeker şekilde beceremedim son yaptığımda, ağır geldi ama bir doyurucu oluyor ki, sormayın çünkü çok ekmek yediriyor insana...
      Kitap blogunuz hayırlı olsun seve seve gelirim...

      Sil
  6. merhabalar
    Karadenizli komşularım bunu fasulye turşusundan yapıyor ben ona hiç aalışamadım her kez çok seviyor ama bana buruk geliyor tadı
    sizin yaptığınız gibi denemek lazım bir de
    teşekkürler hayırlı geceler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buruk olması turşudandır. Bu tarifi denerseniz eminim seveceksiniz. Hele acı sevenlerdenseniz kesin seversiniz. Bu saatte canım çekti gene. Çok sağolun yorumunuz için.

      Sil
  7. Oncelikle Galatasaray maci kaybettigi icin uzgunum :( Bayrak la birdahakine dolasirsiniz ama dolasirken buradanda gecmenizi isterim :))
    "Bahcemdeki" fasulye aynen ayse kadin dediginizden ..ozaman ben yaparim bu tarifi kisa zamanda :) Ayrica muz kizartmasini soyledigim sos ile deneyip beyendiginiz icinde sevindim:))Sevgiler diyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaybettik ama ilerisi için umut verici bir oyundu. Geleceğim oralara hatta sizin bahçeye bayrak dikmek gibi bir niyetim var. :))
      Tavsiye ediyorum yapın çok güzel oluyor. Evet muz tarifi için tekrar teşekkür, sık sık yapmayı düşünüyorum. Sevgiyle kalın.

      Sil
    2. Bu arada unuttum yeni bloğuma beklerim. ilhanucer.blogspot.com :))))

      Sil

  8. Ellerinize sağlık çok güzel görünüyor.Gelinimiz Trabzonlu olduğu için çok yapıyor tadı nefis oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Trabzonda daha değişik yapılıyor diye biliyorum, benim verdiğim tarif Rize yöresinde yapılırmış daha çok. Teşekkür ederim yorumunuza.

      Sil
  9. bücürük gibi,ben de öyle yaparım yeşil fasuliyeyi,annane köyünde bir de odun ocakta yaparlardı ...mmmm...tadını asla unutamadım,gün gelir odun hateşinte yaparım...ellerinize sağılık .
    bu sene yeşil fasuliye izmirde 3.00 lirada geziyoru,buzlağa koymak için alamadım ,şoku atlatmadan alsam iyi olur .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Odun ateşinde ben de pişsem güzel olurum herhalde. :)))
      Evet bücürüğün verdiği tarifi deneyeceğim hatta bugün bile olabilir. Ama maalesef ocak ateşinde. Bir ara ucuzlamıştı, gene uçtu fiyatlar. Ama mevsimi de yavaş yavaş geçiyor. Çok teşekkür ederim yorumunuza.

      Sil
  10. Sevgili İlhan bey,bıraktığınız değerli yorum için çok teşekkürler bloğunuzu keşfetmiş oldum böylece. fasulye kavurmasını yemek bir türlü kısme olmadı aslında buna yakın bir şekilde bizde de pişiyor acı biberi çok severiz hatta bu tatil dönüşü iki demet getirip kuruttum bile..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Acıyı da sevdiğinize göre mutlaka bunu denemelisiniz. Sarımsak, soğan, acı biber üçlüsü muhteşem oluyor. Ben size teşekkür ederim yorumunuz için.

      Sil
  11. Ben de kısık ateşte soteleme usulu pişirip sarımsaklı yoğurt da döküyorum üzerine.
    Sizin yaptığınızın da nefis olduğuna eminim.Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sarımsaklı yoğurt süper fikir. Notumu aldım. Teşekkür ederim.

      Sil
  12. Yanarım, yıllar önce komşumuzun verdiği koca bir kavanoz fasulye turşusunu almadığıma. Yiyemeyeceğimizi düşünmüştüm. Sonradan öğrendim çok kişinin sevdiğini.
    Demek ki çiğden de yapılıyormuş. Denemekte fayda var. Teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fasülye turşusu tek başına da çok güzel oluyor. Bu yemek çiğden çok daha güzel oluyor. Teşekkür ederim.

      Sil
  13. Çok güzel bir tarif bende evde sık sık yaparım bir de yanına süzme yoğurt harika oluyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Süzme yoğurt iyi fikir. Blogculuğun faydası işte. Güzel bir şey öğrendim. Teşekkür ederim.

      Sil
  14. :) rica ederim benim sofradan yoğurt ve ayran hiç eksik olmadığı için :)

    YanıtlaSil